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Activities2013-03-07T12:17:14-05:00
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  • Concours d'art oratoire

    What is Concours d'art Oratoire?

    Concours d’art oratoire is a pan-Canadian French public speaking competition—an estimated 85,000 students participate annually across Canada. Participants prepare and present a 3-5 minute speech on a subject of their choosing, all en français! The competition progresses through the following stages: 1) Students participate in their local classroom 2) Top students move on to the school district competition 3) Top students move on to the provincial competition 4) Top students in grade 12 move on to the national competition. Different categories are set out for students in French Immersion, Core French, and Francophone students. The speeches are judged by French-speaking volunteers: from university and college professors to teachers and native Francophones, and even French immersion graduates, many of whom have themselves competed in Concours.
    While you can create your own rules and judging guidelines, it might help to use the ones that students will have to follow at the provincial and national championships. The rules at the provincial competition are strictly enforced!

    Rules in English & French

    The Provincial Concours Competition rules are as follows:

    Rules in English

    1. Speeches must last between 2 and 4 minutes for Grade 6 competitors. Speeches must last between 3 and 5 minutes for Grades 7 to 12 competitors. The time is clocked from when the student begins to speak. (Penalty: 1 point per 30 seconds over or under the specified time). 2. The student may choose his or her own topic. Speeches must be an original work by the student, not a recitation of another person’s work. The presented-speech may not have been used in a previous provincial or national Concours d’art oratoire competition. This is a speech arts competition as opposed to dramatic arts. Poems, songs and dramatic pieces are not allowed. 3. The speech must be memorized. The speech cannot be read; it must be presented. Notes may be used, but only as an aid. 4. Updated! The student must state the title of the speech. (Penalty: 1 point for failure to do so). Note: This does not have to be the first line delivered, but should be started early in the speech. 5. Updated! The student must include the opening expression: “Chers juges, chers parents, chers professeurs et chers amis”. (Penalty: 1 point for failure to do so). Note: This does not have to be the first line of the speech. 6. The speech must come to a logical conclusion. 7. The student may not use a microphone. 8. Students must not identify themselves by school or school district. (Penalty: 2 points for name/school stating). 9. Costume and/or support material may not be used. (Penalty: Disqualification.) 10. Gestures must be kept to a minimum. It is not necessary for the head and hands to remain completely motionless, but gestures must be natural and spontaneous, as opposed to dramatic. Examples of unacceptable gesturing: wild arm movements (flapping wings), pirouettes, kneeling, turning one’s back to the audience, etc. (Penalty: 1 to 3 points for excessive gesturing.) 11. Right after the speech, the student will be asked two or three questions related directly to the speech by the judges. A jury of two to three impartial judges will evaluate speeches. Evaluation will be based on criteria similar to the judging form.

    Règlements en français

    1.  Les discours doivent durer de 2 à 4 minutes pour les concurrent(e)s de la sixième année et de 3 à 5 minutes pour les concurrent(e)s de la septième à la douzième année. Le temps est décompté dès que l’étudiant commence à parler. (Pénalité: 1 point par 30 secondes en deçà ou au-delà du temps limite.) 2. Le choix du sujet est libre. Les discours doivent représenter un travail original de l’étudiant, et non pas être une reproduction du travail de quelqu’un d’autre. Le discours présenté ne peut avoir été utilisé dans un Concours d’art oratoire provincial ou national précédent. La compétition est un concours d’art oratoire et non pas un concours d’art dramatique : poèmes, chansons, et extraits dramatiques ne sont pas admis. 3. Le discours doit être présenté de mémoire. Il ne peut être lu, mais doit être présenté. L’étudiant(e) peut se servir de fiches, mais seulement comme aide-mémoire. 4. Mis à jour! Les concurrent(e)s doivent donner le titre du discours au début de leur présentation. (Pénalité: 1 point pour manquement à cette règle.) Prenez note que cette mention ne constitue pas obligatoirement les premiers mots de l’allocution, mais doit apparaître tôt dans le discours. 5. Mis à jour! Les concurrents doivent commencer leur présentation par l’expression: “Chers juges, chers parents, chers professeurs et chers amis.” (Pénalité: 1 point pour manquement à cette règle.) Prenez note que cette mention ne doit pas nécessairement se trouver à la première ligne du discours. 6. Le discours doit se terminer par une conclusion logique. 7. L’usage d’un microphone est interdit. 8. Les élèves ne doivent pas se présenter selon leur école ou leur conseil scolaire. (Pénalité: 2 points.) 9. Les costumes et/ou accessoires de support sont interdits. (Pénalité: disqualification.) 10. Seule une utilisation minimale de gestes sera tolérée. Il n’est pas demandé que la tête et les mains soient immobiles, mais les mouvements doivent être naturels et spontanés, et non pas effectués dans un but dramatique. Voici des exemples de gestes inadmissibles : faire des grands mouvements des bras (comme des ailes battantes), faire des pirouettes, s’agenouiller, tourner le dos aux spectateurs, etc. (Pénalité : 1 à 3 points pour gestes exagérés.) 10. Immédiatement après la fin du discours, les juges poseront deux ou trois questions à l’élève concernant sa présentation. 11. Les discours seront évalués par un jury de deux ou trois juges impartiaux. L’évaluation sera basée sur des critères semblables à ceux qui figurent sur la feuille d’évaluation.

    What are the benefits of Concours?

    Besides the cultural and language benefits, Concours helps students develop their creative and public speaking abilities, as well as self-discipline. It is an opportunity for students to see the language living outside the classroom with the larger competitions. In addition, it gives the opportunity for students to grow in confidence through each edition. All participants have the opportunity to make new friends at the district, provincial, and national levels.

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